Pagine

Selasa, 13 Desember 2016

Lahanat Punya Foreigner!!

Kadang-kadang gua ni suke kaji bende-bende yang ngarut. Masa gua belajar dulu gua terpikir, kenape  ramai sangat geng-geng nasi bujang di kalangan mahasiswa? Kalau minority gua x heran lagi. Tapi majoritinye macam tu. Mahasiswi lain le. Dorg banyak duit. Pisau cukur. Gerai fast food memang dah jadi tempat diorang berlendiran.
Skop pemandangan gua banyak berkisar masa gua belajar dulu.
Kalau dulu, maggie tu makanan kelas bawahan. Nak kongsi-kongsi dengan member memang xde hal punye. Tapi sekarang maggie dah jadi makanan exclusive.  Zaman gua belajar dulu kalau ade yang kene paw dengan member, mule le si mangsa tu tarik muka toya. Kalau yang puaka terdesak punya pasal, sanggup ludah dalam mangkuk sebab tak nak kongsi dgn mmbr. Takut kelaparan esok hari. Sedih weh!
Perasan x kedai bundle dan bandar atas bawah (uptown/downtown) memancul bak cendawan tumbuh lepas awan nano menaburkan hujan sejak akhir-akhir ni? Nampak sangat rakyat m'sia ramai yang tak berkemampuan. Gua tengok golongan sederhana sekarang ni ramai yang mempunyai dua pekerjaan. Cuba tengok sekeliling lu. Kalau tak jual tudung dekat mukabuku, mesti jual lingerie dan strapless.
Kaji punya kaji, gua dapat satu konklusi. Ini semua pekerja asing punya hal! Sebab tu rakyat m'sia yang berpendapatan sederhane ni dah tak jadi sederhane lagi. Mane xnye. Dekat M'sia ni ade lebih 3 juta pekerja asing. Itu yang berdaftar. Geng-geng yang datang kuak lentang tak tahu la ade bape ribu ekor lagi. 
Bayangkanlah lebih 3 juta jawatan di isi oleh pekerja asing. Maknanya 3 juta kutu rayau m'sia takda kerja beb. Tu belum bape juta ringgit diorang makan duit subsidi kite lagi. Berjuta-juta weh!! Subsidi gula, minyak masak. Macam-macam lagi weh!
Sanggup ke lu makan makanan yang diorang masak? (Food court hypermall) Bukan nak hina. Tapi dorang ni pengotor beb. Ludah suka-suka hati.  Lu tahu tak? Korek hidung tu adalah bersih dan normal bagi diorang. Lebih lagi bangla dengan nepal. Ni pengalaman masa gua practical dulu beb. Memang selamber habis la diorg korek idung sampil packing product yang lu pakai hari-hari tu. Product ape?  Eeuww~ kah~kah~kah.
Sebab tu gua sokong kalau M'sia hapuskan subsidi. Bila xde subsidi dah tentu la rakyat M'sia boleh berpendapatan tinggi. Foreigner pun takde la datang menyemak kat sini sebab tak tahan barang mahal. Bila foreigner xde baru la xde keluar muka bangla mahu pun muka awang hitam dari rahim anak melayu. Puih!!
Kalau rasuah yang sampai trillion tu gua xnak sentuh la. Kang x pasal-pasal kene sumbat dalam ISA.
Kalau diorang nak takluk M'sia ni senang-senang je. Makna xnye. Diorang lagi ramai dari askar kita weh!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar